Od 24 lipca trwa wykonanie drugiego taktu nasuwu konstrukcji stalowej mostu na Regalicy pod tor nr 1. Cała operacja potrwa do piątku. Konstrukcja będzie przesunięta o kolejne 180 m i po wykonaniu nasuwu znajdzie się bezpośrednio nad nowoprojektowanymi podporami oraz połączy oba brzegi rzeki Regalicy.

Masa przesuwanej konstrukcji stalowej dla jednego tylko toru wynosi 1 300 ton.  Po zmianie podparcia konstrukcji stalowej na podporach, na ciosach podłożyskowych podpór, zostaną zamontowane łożyska i cała konstrukcja zostanie opuszczona na docelowe miejsce. Wykonanie w kolejnych etapach dylatacji na przyczółkach oraz izolacji MMA koryta balastowego pozwoli na rozpoczęcie prac torowych bezpośrednio na konstrukcji stalowej mostu. Prace przy obu konstrukcjach odbywają się równolegle. Podczas nasuwu konstrukcji dla toru 1, trwają już prace przygotowawcze pod nasuw konstrukcji dla toru nr 2. Nasuw ten odbędzie się w kolejnym tygodniu tj. 31 lipca. Umieszczenie ostatniego przęsła planowane jest 02.08.2023 r.

Nowy most nad Regalicą ma być gotowy 20 grudnia 2023 r.

 

11

 

Most będzie trójprzęsłowym obiektem kratownicowym z nowym układem kolejowym odsuniętym nieco od dotychczasowego. Planowany po przebudowie prześwit mostu ma wynosić 6,20 m powyżej tzw. wielkiej wody żeglownej (górnego limitu poziomu wody, przy którym możliwa jest żegluga rzeczna). Dzięki niemu jednostki będą mogły swobodnie przepływać pod przeprawą. Podnoszone przęsło mostu kolejowego na Regalicy, stanowiące ruchomy element starego mostu, jest objęte ochroną konserwatorską, a więc zostanie zachowane.

 

20230724 162008

 

Cele szczegółowe, jakie zostaną osiągnięte w wyniku realizacji inwestycji to:

  • Poprawa efektywności i sprawności towarowych przewozów żeglugą śródlądową do portów bazowych Szczecin i Świnoujście, głównie na skutek skrócenia czasu oczekiwania barek na żeglugę pod mostem i zmniejszenie zużycia energii.
  • Poprawa przepustowość sieci, bezpieczeństwa ruchu, efektywności i sprawności kolejowych przewozów towarowych do portu Szczecin na linii 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny (linia nadodrzańska położona w granicach województw dolnośląskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego oraz na obszarze Zakładów Linii Kolejowych PKP PLK we Wrocławiu, w Zielonej Górze i w Szczecinie), poprzez oszczędność czasu pracy taboru kolejowego i zmniejszenie zużycia energii.
  • Ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych generowanych przez transport zaplecza portu Szczecin, dzięki ograniczeniu zużycia energii, a za tym zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do środowiska naturalnego.
  • Zadanie realizowane w ramach POPDOW doprowadzi do poprawy ochrony przeciwpowodziowej (powodzie zatorowe) w wyniku umożliwienia niezakłóconej pracy lodołamaczy na całym odcinku dolnej Odry oraz wzmocnienia zdolności instytucjonalnych administracji publicznej do bardziej skutecznego ograniczania skutków powodzi.

Pierwotna wartość kontraktu wynosi 347 mln złotych brutto. Inwestycja prowadzona jest w formule „buduj”.

 

20230724 162723

 

Źródła finansowania inwestycji:

  • CINEA: projekt "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W; Umowa nr INEA/CEF/TRAN/M2019/2092901 z dnia 11.11.2020 r. – wartość dofinansowania z Unii Europejskiej (CEF) 7,1 mln EUR (ok. 30 mln zł netto),
  • POPDOW: pożyczka Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (nr IBRD 8524-PL), środki kredytowe Banku Rozwoju Rady Europy (nr LD 1866), Rząd Rzeczypospolitej Polskiej ze środków Budżetu Państwa,
  • PKP PLK SA. 

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w Projekcie "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W, w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).

 pl horizontal cef logo

 

Zapraszamy do oglądania na żywo nasuwu mostu na Regalicy! Pod poniższymi linkami udostepniamy widok z dwóch kamer: