Inauguracja jubileuszowej edycji Międzynarodowego Kongresu Morskiego nastąpiła 27 czerwca, w szczecińskiej Operze na Zamku, natomiast drugi dzień Kongresu odbywał się w Centrum Konferencyjnym Hotelu Radisson Blu. Patronat Honorowy i nadzór merytoryczny nad wydarzeniem sprawowało Ministerstwo Infrastruktury
Z perspektywy minionej dekady można stwierdzić, iż Kongres stał się najważniejszym wydarzeniem szeroko rozumianej gospodarki morskiej w Polsce, o międzynarodowym znaczeniu, poruszającym najistotniejsze zagadnienia branży. Stał się merytorycznym forum dyskusji o sprawach mających strategiczne znaczenie dla gospodarki morskiej, transportu morskiego, rozwoju portów, żeglugi śródlądowej, przemysłu stoczniowego, energetyki, ochrony środowiska, finansów i ubezpieczeń w tych obszarach.
To szczególny Kongres Morski a także już dziesięcioletnia i nadal bardzo ważna tradycja spotkań branży morskiej w Szczecinie - podkreślił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Marek Gróbarczyk- Sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.
Dokonania czy plany, które zostały, są czy też nie zostały zrealizowane, to duża przestrzeń do wymiany informacji. Poza tym jest to forma integracji środowiska morskiego - mówi Gróbarczyk.
Podczas 3 debat plenarnych i 16 paneli dyskusyjnych rozmawiano nt. polskiej gospodarki morskiej, przemysłu stoczniowego, offshore oraz śródlądowych dróg wodnych.
W panelu eksperckim pn. Polityka rozwoju transportu wodnego śródlądowego – strategia, wdrożenie, wyzwania brał udział Krzysztof Woś – Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Z punktu widzenia gospodarki, rzeki mają ogromny potencjał. Jednak transport wodny nie jest możliwy bez drogi wodnej. Najważniejsza jest nie ilość, ale jej jakość, czyli odpowiednie parametry żeglugowe. Tylko wtedy jesteśmy w stanie włączyć krajowe drogi wodne w europejski system transportowy. Dziś, na ponad 3600 km śródlądowych dróg wodnych, tylko ok. 6% posiada parametry o znaczeniu międzynarodowym – powiedział Prezes PGW WP Krzysztof Woś.
Prezes PGW Wody Polskie Krzysztof Woś podczas panelu eksperckiego pn. Polityka rozwoju transportu wodnego śródlądowego – strategia, wdrożenie, wyzwania.
Prezes Wód Polskich zaznaczył, że kiedyś śródlądowe drogi wodne stanowiły o sile państwa, gdyż miały decydujący wpływ na przemieszczenie towarów i ludzi. Ich największy rozkwit odbywał się w czasach, gdy Polska była pod zaborami. Największy stopień inwestycji dotyczył byłego zaboru pruskiego, dlatego też obecnie Odra jest rzeką najlepiej przystosowaną do transportu śródlądowego. Jeszcze w latach 70 i 80. XX wieku Odrzańską Drogą Wodną przewożono 20 mln ton ładunków rocznie.
Krzysztof Woś podkreślił, że dla poprawy komfortu użytkowników Odrzańskiej Drogi Wodnej wdrażany jest System Informacji Rzecznej RIS na całym jej odcinku.
Chcemy, by flota śródlądowa dostosowana do standardów technologicznych wróciła na Odrzańską Drogę Wodną (…). Myśląc o zrównoważonym rozwoju transportu musimy brać pod uwagę transport wodny śródlądowy jako jedną z najtańszych i najbardziej ekologicznych gałęzi transportu – powiedział Prezes PGW WP.
Krzysztof Woś- Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Jubileuszowy Kongres Morski był okazją do refleksji i podsumowań całej dekady w branży ale jednocześnie otwarciem na kolejne dziesięciolecie. Tematem debat był rozwój infrastruktury międzynarodowych korytarzy transportowych, żeglugi śródlądowej oraz intermodalnych i multimodalnych szlaków komunikacyjno-transportowych. Organizatorzy przewidzieli wiele prezentacji związanych z bezpieczeństwem energetycznym, logistyką, ubezpieczeniami, digitalizacją w branży morskiej. Nie zabrakło dyskusji dotyczących edukacji morskiej oraz zagadnień związanych z ochroną środowiska.