To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych obecnie na Pomorzu Zachodnim. Realizatorem są Wody Polskie, a projekt jest realizowany w ramach Programu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.
Inwestycja łączy zakres mostowy i kolejowy, jednocześnie służąc żegludze śródlądowej. Jej celem jest zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 273. Wartość kontraktu wynosi 340 mln złotych netto, a inwestycja finansowana jest ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej i budżetu Państwa.
Prace nad rozbiórką mostu na Regalicy, 14.02.2023 r.
Podczas spotkania z dziennikarzami dyrektor Wód Polskich w Szczecinie Marek Duklanowski mówili o postępach prac oraz o tym, ja zmieniać się będzie w najbliższym czasie otoczenie mostu nad Regalicą.
Przęsła znikają. To pierwsze przęsło od strony Podjuch, ono w przeciągu tygodnia, powinno zniknąć zupełnie. Za moimi plecami jest około jednej trzeciej konstrukcji kratownicowej, czyli tego, co trzyma tą część, po której poruszały się pociągi, to już zniknęło, z resztą widać sporą część już podpartą tymczasowo, ponieważ przyczółek nie pełni dawnej funkcji – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.
Prace nad rozbiórką mostu na Regalicy, 14.02.2023 r. Fot. Sebastian Wołosz.
Każde z przęseł ma ok 73 metry. Obecnie odbywa się rozbiórka przęsła A, prace w tym zakresie potrwają do 22 lutego. Do 22 marca konstrukcja starego mostu zostanie rozebrana w całości.
Kończymy z prowizorką zastępując całość nowoczesnym obiektem na standardy XXI wieku, odpowiednim na potrzeby żeglugi i kolei. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, w połowie grudnia nowy most zostanie oddany do użytkowania – dodaje Marek Duklanowski.
Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w Projekcie "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W, w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).
WIZUALIZACJA NOWEGO MOSTU: