Firma Budimex przebuduje most kolejowy na Regalicy. Długo wyczekiwana inwestycja jest jednym z kluczowych elementów ochrony przeciwpowodziowej. Obecna konstrukcja mostu utrudnia i niejednokrotnie wstrzymuje akcje lodołamania.  – To jedna z największych inwestycji w historii Wód Polskich w Szczecinie. Spektakularne i bardzo potrzebne mieszkańcom miasta zadanie. Istotne z punktu widzenia transportu, żeglugi śródlądowej, ale i zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom poprzez ułatwienie prowadzenia akcji lodołamania – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. Koszt zadania to ponad 340 milionów złotych. Most będzie przebudowany do końca 2023 roku.

 

13 09 most regalica 3 1

      Aktualny stan mostu kolejowego na Regalicy charakteryzuje się niskim prześwitem pionowym przęsła stałego, co bardzo ogranicza możliwości żeglugi śródlądowej. Jedynie podnoszenie zwodzonego przęsła umożliwia przepływ barek, jednostek technicznych oraz lodołamaczy, których akcje są utrudnione. Sama czynność podnoszenia przęsła dodatkowo jest niezwykle czasochłonna i wymaga dużego nakładu pracy.  Przestarzała konstrukcja mostu powoduje wzajemne ograniczenia pomiędzy transportem kolejowym a żeglugą śródlądową. Na czas otwarcia przęsła zwodzonego, ruch pociągów musi zostać wstrzymany. To warunek, który umożliwia przemieszczanie się jednostek żeglugi śródlądowej pod mostem.

   - To wydarzenie na które czekaliśmy blisko 30 lat. To przebudowa słynnego mostu w Podjuchach, który hamował i wiele lat uniemożliwiał żeglugę. Dzisiaj możemy wszystkim zakomunikować, że nasza umowa gwarantuje, że inwestycja zostanie zakończona w ciągu dwóch lat. W Szczecinie pojawi się tor żeglugowy łączący Morze Północne z Morzem Bałtyckim. Tor otworzy żeglugę dla Portu Szczecin i Świnoujście. Ta inwestycja to jeden z naszych priorytetów, podpisanie umowy to dla nas wielki dzień – mówi Marek Gróbarczyk, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

   - Ten most to największe wąskie gardło na Odrze jeżeli chodzi o żeglugę śródlądową. Ten most ma podnoszone przęsło, to obiekt historyczny, bardzo awaryjny. Jeżeli dojdzie do awarii to mamy zablokowaną drogę wodną i uniemożliwioną akcję lodołamania. Można powiedzieć, że z Prezesem Krzysztofem Wosiem wzięliśmy sprawę w swoje ręce i ta inwestycja to połączenie zadania żeglugowego i infrastrukturalnego. Podniesiemy ten most i usuniemy to historyczne wąskie gardło – mówi Przemysław Daca, Prezes Wód Polskich.

      Inwestycja obejmie m.in.: rozbiórkę trzech stałych przęseł istniejącego mostu kolejowego, wraz z podporami oraz budowę nowego mostu kolejowego. Dodatkowo zaplanowana jest budowa wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Szklanej, murów oporowych na dojazdach do mostu kolejowego na prawym brzegu Regalicy, przejścia podziemnego wraz z prowadzącymi do niego schodami oraz windami. Dotychczasowa nastawnia zostanie rozebrana, a w jej miejscu powstanie nowy budynek. Istotnym elementem jest też przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, co ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo. Zmieni się również otaczająca infrastruktura m.in. oświetleniowa, drogowa, czy wodociągowa.

Zadanie inwestycyjne jest częścią rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW) finansowanego ze środków Banku Światowego a także Banku Rozwoju Rady Europy. Projekt w części mostowej jest współfinansowany przez Unię Europejską w Projekcie "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W, w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF). Zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2023 roku.

pl horizontal cef logo