Dwa lodołamacze liniowe, które powstają dla szczecińskich Wód Polskich coraz bliżej ukończenia. Jednostki przechodzą kolejne prace, w tym próby szczelności czy zbrojenia na zbiornikach. Wiele wskazuje na to, że dotrą one do Szczecina na przełomie roku. – Czy będą używane w akcji lodołamania 2020/2021 zależy od uzyskania wszelkich zezwoleń oraz atestów i certyfikatów, które muszą przejść jednostki śródlądowe, które przeznaczone są do użytku publicznego. Nawet jeżeli okaże się, że jednostki nowe będą mogły wypłynąć na wodę dopiero za rok, to nasza dotychczasowa flota jest w na tyle dobrym stanie technicznym, że w nadchodzącym sezonie bez żadnych problemów zapewnimy bezpieczeństwo mieszkańcom naszego regionu – zapewnia Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

       Postępy prac w Stoczni Shipbulding w Trójmieście są widoczne. Oznacza to, że dwie szczecińskie jednostki pływające niebawem zostaną ukończone. – Na Ocelocie zakończono zbrojenia na wszystkich zbiornikach, odbyły się także próby szczelności. Rozpoczęto piaskowanie, a następnie planowane jest malowanie jednostki oraz montaż układu napędowego i sterowego – mówi Stefan Iwicki, Kierownik Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej Wód Polskich w Szczecinie. – W przypadku Tarpana zaawansowanie prac jest bardzo podobne. Montaż zbrojeń już się zakończył, montaż rurociągów i fundamentów według harmonogramów wykonywany jest w drugiej połowie września. Trwa również montaż sekcji i prefabrykacja – dodaje kierownik Iwicki.  Nad procesami technicznymi czuwają inżynierowie i technicy stoczniowi, a wszystkie działania są na bieżąco kontrolowane przez inspektorów Wód Polskich w Szczecinie.

      „Ocelot” i „Tarpan” to dwie nowe jednostki, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin lodołamacze biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku: - Lodołamacze liniowe to jednostki mniejsze, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Nowe jednostki będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie

      Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności.

 

pobrane 3

pobrane 1