Zbliża się koniec jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych na pomorzu zachodnim. Nowym mostem na Regalicy w niedzielny poranek przejadą pociągi.
ZAKRES RZECZOWY PROJEKTU:
Zadanie obejmowało budowę trójprzęsłowego obiektu kratownicowego pod nowym układem kolejowym (odsuniętym w planie od istniejącego) oraz częściową rozbiórkę obiektu istniejącego. Przeznaczenie nowego obiektu nie zmieniło się – most stanowi przeprawę linii kolejowej przez rzekę Regalicę. Prześwit nowego mostu wynosi 6,20 m powyżej WWŻ. Podnoszone przęsło mostu kolejowego na rzece Regalicy, stanowiące ruchomy element mostu, jest objęte ochroną konserwatorską.
CELE INWESTYCJI:
Celem inwestycji było zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 273. Wartość kontraktu wynosi 282 mln złotych netto. Inwestycja prowadzona jest w formule „buduj”, a finansowana jest ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej i budżetu Państwa.
Cele szczegółowe, jakie zostały osiągnięte w wyniku realizacji inwestycji to:
- Poprawa efektywności i sprawności towarowych przewozów żeglugą śródlądową do portów bazowych Szczecin i Świnoujście, głównie na skutek skrócenia czasu oczekiwania barek na żeglugę pod mostem i zmniejszenie zużycia energii.
- Poprawa przepustowość sieci, bezpieczeństwa ruchu, efektywności i sprawności kolejowych przewozów towarowych do portu Szczecin na linii 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny (linia nadodrzańska położona w granicach województw dolnośląskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego oraz na obszarze Zakładów Linii Kolejowych PKP PLK we Wrocławiu, w Zielonej Górze i w Szczecinie), poprzez oszczędność czasu pracy taboru kolejowego i zmniejszenie zużycia energii.
- Ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych generowanych przez transport zaplecza portu Szczecin, dzięki ograniczeniu zużycia energii, a za tym zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do środowiska naturalnego.
- Zadanie realizowane w ramach POPDOW doprowadziło do poprawy ochrony przeciwpowodziowej (powodzie zatorowe) w wyniku umożliwienia niezakłóconej pracy lodołamaczy na całym odcinku dolnej Odry oraz wzmocnienia zdolności instytucjonalnych administracji publicznej do bardziej skutecznego ograniczania skutków powodzi.
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA:
- POPDOW (MBOiR, BREE) – 246 mln zł
- CINEA: Umowa nr INEA/CEF/TRAN/M2019/2092901 z dnia 11.11.2020 r. – 30 mln
- PKP PLK SA (szacowana na koniec z uwzględnieniem waloryzacji) - 254 mln zł
- Wartość dofinansowania z CEF: 20% kosztów kwalifikowanych
- Projekt, jest również finansowany przez: Rząd Rzeczypospolitej Polskiej ze środków Budżetu Państwa, pożyczki Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (nr IBRD 8524-PL) , środków kredytowych Banku Rozwoju Rady Europy (nr LD 1866)