W Instytucie Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego odbyła się konferencja Euro-Trans, której Wody Polskie były Patronem Honorowym. Tegoroczna edycja przebiegła pod hasłem: „Proces kształtowania zrównoważonego transportu. Wysiłki i efekty”. W ramach pierwszego dnia konferencji uczestnikiem dyskusji był Łukasz Pieron, Pełnomocnik Prezesa ds. żeglugi śródlądowej i turystyki wodnej PGW Wody Polskie. W trakcie wydarzenia można było także odwiedzić stoisko Wód Polskich zorganizowane przez RZGW w Szczecinie.
 
Żegluga śródlądowa drogą do neutralności klimatycznej
 
Międzynarodowa Konferencja Naukowa EURO-TRANS jest wydarzeniem zainicjowanym przez szczecińskie środowisko ekonomistów transportu w 2001 roku i do dzisiaj zrzesza środowiska naukowe oraz branżowe wokół kluczowych wyzwań, z którymi mierzy się transport w Polsce. Tegoroczna, stała się forum wymiany poglądów na temat rynkowych uwarunkowań dla polityki zrównoważonego rozwoju transportu. Podczas wydarzenia nie zabrakło także odniesienia do żeglugi śródlądowej, o której znaczeniu mówił Łukasz Pieron, w ramach sesji w sesji pt. „Źródła finansowania zrównoważonego transportu lądowego i wodnego”.
 - Wody Polskie są głównym podmiotem gospodarującym wodami w kraju, natomiast pełnią też bardzo ważną rolę administratora dróg wodnych i odpowiadają za zapewnienie warunków do prowadzenia bezpiecznej żeglugi. Jak słyszeliśmy zgodnie z dokumentami strategicznymi Komisji Europejskiej do najważniejszych celów zrównoważonego transportu należy ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne i ten cel możemy realizować m.in. poprzez wspieranie rozwoju żeglugi śródlądowej. Zakłada się, że do 2030 roku 30 proc. ładunków transportowanych drogami na odległościach dłuższych niż 300 kilometrów zostanie przeniesionych na inne gałęzie transportu, w tym na wodny śródlądowy i kolej, a do 2050 roku już 50 proc. Jednocześnie w tych perspektywach czasowych powinno nastąpić zwiększenie pacy przewozowej w żegludze śródlądowej, odpowiednio o 25 proc. i o 50 proc. W Polsce aktualnie udział żeglugi śródlądowej jest znikomy, dlatego prowadzimy szereg działań, aby to zmienić i tu nasza rola jest kluczowa. Żegluga śródlądowa charakteryzuje się najmniejszymi kosztami jeśli chodzi o przewozy, a także jest jedną z najbardziej ekologicznych gałęzi transportu. Jest jeszcze jeden bardzo ważny czynnik, który przemawia za rozwojem śródlądowych dróg wodnych: możliwość transportu ładunków wielkogabarytowych. Przykładem są transporty realizowane w tym roku z portu morskiego w Gdańsku do Płocka – rekordowo duże tonażowo i rozmiarowo. Taki transport nie powoduje utrudnień w ruchu drogowym i kolejowym. Wody Polskie podejmują realne działania inwestycyjne i utrzymaniowe, aby zwiększyć efektywność żeglugi śródlądowej poprzez zapewnienie lepszych warunków nawigacyjnych. Realizacja założeń nie jest prostym zadaniem, ale już wiele udało się osiągnąć i kolejne plany również zostają wdrażane – mówił Łukasz Pieron.
 
konf
 Łukasz Pieron  (KZGW), Stefan Iwicki (RZGW w Szczecinie), Bartosz Czapiewski (RZGW w Gdańsku)
 
Zadania PGW Wody Polskie w żegludze śródlądowej
Na drogach wodnych systematycznie prowadzone są także prace utrzymaniowe, a do podstawowych zadań realizowanych przez pracowników PGW Wody Polskie należy zaliczyć: 
  • trałowania i usuwania przeszkód nawigacyjnych, 
  • sondowania i wyznaczania głębokości tranzytowej,
  • dbanie o widoczność znaków żeglugowych. 
Stale wdrażane są wysokie standardy oznakowania nawigacyjnego. Efektem tego działania są kolejne szlaki żeglowne wyposażone w nowe oznakowanie nawigacyjne, podnoszące pozom bezpieczeństwa. Do żeglugi w porze nocnej przystosowane są następujące drogi wodne: Odra graniczna, Szczeciński Węzeł Wodny i jezioro Dąbie, Wrocławski Węzeł Wodny oraz Wisła w Krakowie i Warszawie. Nowe znaki żeglugowe widoczne są także m.in. na: Kanale Augustowskim Kanale Ślesińskim, Martwej Wiśle, Kanale Gliwickim, kolejnych odcinkach Odry i Wisły oraz Szkarpawie.
 
Dyskusje o transporcie i wiedza o wodzie
W ramach konferencji odbyły się prezentacje wiedzy i wyników badań naukowych oraz dyskusje w obszarze źródeł finansowania, efektywności oraz innowacyjnych rozwiązań technicznych i technologicznych w transporcie. Podczas wydarzenia można było odwiedzić stoisko Wód Polskich, które zorganizował Zespół Komunikacji i Edukacji Wodnej z RZGW w Szczecinie, gdzie odwiedzający mogli zapoznać się z działalnością naszej instytucji, prowadzonymi działaniami edukacyjnymi, a także z działaniami dotyczącymi żeglugi śródlądowej. 
Departament Komunikacji i Edukacji Wodnej