10 lutego, w dniu 103. rocznicy zaślubin Polski z morzem, hotelu Radisson Blu w Szczecinie odbył się XV Konwent Morski. To forum to wydarzenie, na którym omawiane są najważniejsze zagadnienia dotyczące spraw morskich i mające wpływ na rozwój polskiej gospodarki morskiej, a tworzą go ludzie morza, pracujący pod kierunkiem kapitana żeglugi wielkiej Zbigniewa Sulatyckiego.
W piętnastym, jubileuszowym spotkaniu udział wzięli m.in.: Piotr Karczewski - doradca Prezydenta RP, Marek Gróbarczyk – sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej, Krzysztof Woś – prezes PGW Wody Polskie, Zbigniew Bogucki – wojewoda zachodniopomorski, kpt. ż.w. Wojciech Ślączka - prof. Akademii Morskiej w Szczecinie. Głównymi tematami konwentu były budowa terminala w Świnoujściu oraz stan realizacji inwestycji na Odrze.
— Bardzo cieszę się i dziękuję za zorganizowanie Konwentu Morskiego w Szczecinie. Ma to szczególne znaczenie w kontekście 103. rocznicy zaślubin Polski z morzem (…), chcemy tutaj zrealizować niezwykle ważną inwestycję pod kątem właśnie rewitalizacji Odry czy chociażby budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu — mówił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Marek Gróbarczyk – sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej (źródło: portalmorski.pl)
W jednym z prowadzonych paneli Prezes Wód Polskich Krzysztof Woś omawiał stan realizacji inwestycji przywracających warunki funkcjonowania żeglugi śródlądowej w obsłudze portów ujścia Odry. — Odra to temat rzeka, a od zawsze jedną z najważniejszych funkcji rzeki Odry była funkcja transportowa. Od momentu, kiedy powstały w ujściu Odry porty, żegluga śródlądowa była jedyną i pierwszą gałęzią transportu zaplecza — mówił Krzysztof Woś. — Żegluga śródlądowa lepiej funkcjonuje wtedy, gdy spotyka się z żeglugą morską w portach morsko-rzecznych. Mamy całe mnóstwo przykładów portów takich, jak Hamburg, usytuowany w ujściu Łaby, Rotterdam, czy Amsterdam. Tam żegluga śródlądowa ma ogromne znaczenie w obsłudze transportu.
Krzysztof Woś – prezes PGW Wody Polskie (źródło:portalmorski.pl)
Modernizacja śródlądowych dróg wodnych będzie miała istotne znaczenie przede wszystkim w kwestii wzrostu udziału żeglugi śródlądowej, jako najbardziej proekologicznej gałęzi transportu lądowego, w obsłudze ładunkowej, tym samym do równoważenia systemu transportowego oraz wzrostu konkurencyjności portów morskich ujścia Odry. Jak mówił Krzysztof Woś, jeden statek lub zestaw śródlądowy, poruszający się po drogach wodnych klasy IV, posiada ładowność około 1500 ton.
Planowane przez Wody Polskie przedsięwzięcia obejmują m.in.: przystosowanie Odry do parametrów drogi wodnej o znaczeniu międzynarodowym, wraz z budową na terytorium Polski odcinka Kanału Odra-Dunaj; budowa Kanału Śląskiego, czy wdrożenie zharmonizowanego systemu usług informacji rzecznej (RIS) na całej Odrzańskiej Drodze Wodnej.