Firma Warbud S.A. przebuduje most drogowy na Warcie w Kostrzynie nad Odrą. Nowy obiekt umożliwi sprawne prowadzenie akcji lodołamania oraz spływ kry wzdłuż rzeki. Jest to niezwykle istotny element ochrony przeciwpowodziowej. W ramach inwestycji unowocześniona zostanie także infrastruktura drogowa. Prace mają potrwać do sierpnia 2023 roku.

     Obecny stan mostu utrudnia spływ kry w kluczowych momentach lodołamania, a niekiedy zupełnie je wstrzymuje. Dzięki inwestycji zwiększony zostanie prześwit między przęsłem żeglownym a najwyższym możliwym stanem wody w tym miejscu (do poziomu 5,25 m). Obiekt będzie trójprzęsłowy, filary zlokalizowane zostaną na brzegach poza korytem rzeki, a podpory istniejącego mostu zostaną rozebrane do poziomu dwóch metrów poniżej dna, co pozwoli na spływ lodu całą szerokością koryta. Na czas budowy nowej przeprawy wykonany zostanie objazd na moście tymczasowym po stronie południowej obecnego obiektu.  – Ta inwestycja daje szanse na realizacje zadań ochronnych. Mamy w głowie sytuacje z tegorocznej zimy, gdy dochodziło do konieczności działania interwencyjnego, bo pokrywa lodowa mogła stwarzać zagrożenie powodziowe. Musimy robić wszystko, by takiego zagrożenia nie było. Inwestycje infrastrukturalne dają nam możliwość dynamicznego działania, gdy zajdzie taka potrzeba. Dzisiejsze podpisanie umowy to doskonała wiadomość dla mieszkańców województwa lubuskiego, ale i dla Pomorza Zachodniego. Akcja lodołamania musi być bowiem skorelowana między tymi dwoma regionami – mówi Paweł Rusiecki, Wiceprezes Wód Polskich.

   W ramach inwestycji przebudowana zostanie droga krajowa nr 31, powstanie ciąg pieszo-rowerowy, a modernizację przejdzie m.in. sieć wodno-kanalizacyjna, gazociągowa oraz elektroenergetyczna. Długość planowanego do przebudowy pasa drogowego, włączając odcinek zlokalizowany na moście, wynosi około 585 metrów. – Cieszę się, że jesteśmy w tym miejscu, łączymy tutaj transport rzeczny i transport drogowy. Warta stanowiła istotny szlak komunikacyjny i nasze inwestycje odbudowują pewien potencjał, możemy przywracać korzystne rozwiązania komunikacyjne, barki będą mogły przepływać pod nowym mostem, co zwiększa wolumen transportowy rzeki. Kostrzyn jest ważnym węzłem transportowym, jest naszym oknem przez które komunikujemy się z Europą. Jako Wody Polskie przykładamy wielką wagę to tej inwestycji – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.  – Przystępujemy do tej inwestycji z wielką pasją. Mamy świadomość ważności tego zadania. Cieszy mnie, że ta współpraca przebiega sprawnie, musimy pamiętać, że tak wielkie inwestycje to gra zespołowa. Obiekt będzie bardzo estetyczny i idealnie wpisze się w otoczenie. Wierzymy, że za dwa lata opuścimy Kostrzyn z wrażeniem wykonania dobrej i satysfakcjonującej roboty – dodał Zenon Kozdrowicki z firmy Warbud.

   Koszt inwestycji to ponad 100 mln zł. Jest ona realizowana przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie ze środków międzynarodowych instytucji finansowych, w tym Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy) oraz Banku Rozwoju Rady Europy, jak również przy wsparciu środków z Funduszu Spójności oraz budżetu państwa. Działania są częścią rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.   

   Partnerem przedsięwzięcia jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.