Siedem miejsc postojowo-cumowniczych oraz nowe oznakowanie szlaku żeglownego pojawi się na Odrze dolnej i granicznej. Głównym wykonawcą została firma AARSLEFF Sp. z o.o., która od ćwierć wieku działa na polskim rynku budowlanym. Prace mają potrwać do listopada 2022 roku.

    - To kolejny kontrakt, który wchodzi w bardzo zaawansowany poziom realizacji. Przypomnę, że wpisuje on się w pakiet inwestycji Odra-Wisła, które realizowane są ze środków z Banku Światowego oraz Unii Europejskiej, Wód Polskich i budżetu Państwa. Zadania realizowane w ramach tego projektu są warte ponad 900 milionów złotych. Dzisiaj podpisujemy umowę na dalbowiska, czyli miejsca postojowe, które będą służyć lodołamaczom w czasie akcji lodołamania. W zależności od sięgania pokrywy lodowej nasze jednostki posuwają się w górę rzeki i żeby załogi czuły się bezpiecznie stworzone zostanie takie miejsce. Warto dodać, że te miejsca postojowe będą ogólnodostępne i będą się mogły nimi poruszać wszystkie jednostki poruszające się Odrzańską Drogą Wodną- mówi Wiceprezes Wód Polskich Krzysztof Woś.  – Jak ważne jest to dla naszego bezpieczeństwa pokazała nam ostatnia zima. Możemy śmiało powiedzieć, że lodołamacze uratowały nam życie aktywnie pracując na Dolnej Odrze. Pozwoliło nam to uniknąć sytuacji mocno kryzysowych. Mamy zimy bardzo łagodne, ale zdarzają się momenty, gdy lodołamacze i infrastruktura są niezbędne – dodał Wojewoda Zachodniopomorski Zbigniew Bogucki.

   Stanowiska postojowe (tzw. dalbowiska) umożliwią postój lodołamaczy na rzece, przez co nie będzie konieczny powrót jednostek do bazy w toku prowadzonych prac, np. w nocy lub podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych. W efekcie akcje będą prowadzone sprawniej, a w wyniku ograniczonej mobilności zmniejszy się emisja CO2. Dalbowiska posłużą też do awaryjnego cumowania innych jednostek, co zwiększy bezpieczeństwo na Odrze. Dzięki inwestycji możliwy będzie bezpieczny postój jednostek pływających na drodze wodnej w przypadku wystąpienia złych warunków nawigacyjnych, np. przekroczenia stanów WWŻ, zamkniętej żeglugi, zbyt niskich stanów wód. Większość miejsc postojowych zostanie wyposażona w awaryjne kładki łączące linię dalb z brzegiem lub ostrogą. Będą one wykorzystywane jedynie w celu ewentualnej awaryjnej potrzeby zejścia na ląd, wynikającej np. z uszkodzenia jednostki.

      Nowoczesne miejsca postojowe powstaną na terenie dwóch województw. W Zachodniopomorskiem będą to trzy lokalizacje: Szczecin (na wys. ul. Kolumba), Osinów Dolny (gm. Cedynia) oraz Zatoń Dolna (gm. Chojna). W województwie lubuskim cztery: Ługi Górzyckie (gm. Górzyca), Pławidło (gm. Słubice), Kunice (gm. Słubice) i Biała Góra (gm. Cybinka).

    - To element, który pozwoli na zrealizowanie wszystkich inwestycji, które lada moment nastąpią, czyli przebudowa mostu w Kostrzynie i mostu w Podjuchach. Udrażniając w ten sposób Odrę i korytarz wodny łączymy Bałtyk z Morzem Północnym. Dziękuję Wodom Polskim za sprawną realizację przetargu i życzę terminowego wykonania tej inwestycji – mówił Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk.

   O tym jak ważne jest to zadanie mówił także dyrektor Wód Polskich w Szczecinie Marek Duklanowski. – Inwestycje, które udaje nam się w Wodach Polskich realizować w ramach Odrzańskiej Drogi Wodnej czy zabezpieczeniem przeciwpowodziowym skutecznie idą do celu, by zapewniać mieszkańcom naszego regionu bezpieczeństwo – dodał dyrektor Duklanowski.

    Koszt inwestycji wynosi około 16,5 mln zł. Jest ona realizowana w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły przy wsparciu środkami międzynarodowych instytucji finansowych, w tym Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy) oraz Banku Rozwoju Rady Europy, jak również przy udziale środków Wód Polskich i budżetu państwa. 

 

 

Wody Polskie 1

 

Wody Polskie 2

 

Wody Polskie 3