Najnowocześniejsza w Europie baza dla lodołamaczy powstanie w Szczecinie

       - Budujemy „Dom dla lodołamaczy”. Nowoczesny, funkcjonalny, spełniający wszystkie warunki, które powinien spełniać obiekt europejskiej klasy jeżeli chodzi o zabezpieczenie techniczne takich statków jak lodołamacze. Jesteśmy dumni, że jako Wody Polskie możemy przystąpić do realizacji zadania, które jest nam tak niezbędne – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. W piątek odbyła się konferencja prasowa na której w obecności Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marka Gróbarczyka, Prezesa Wód Polskich Przemysława Dacy oraz Wojewody Zachodniopomorskiego Zbigniewa Boguckiego i zachodniopomorskich parlamentarzystów podpisano umowę na budowę nowoczesnej bazy dla lodołamaczy.

       Firma Strabag wygrała przetarg na budowę nowoczesnego nabrzeża z miejscem postojowym dla ośmiu lodołamaczy. Europejski koncern wybuduje m.in. cześć techniczno-remontową, budynek administracyjny, halę, garaże oraz parking. Inwestycja jest strategiczną częścią działań przeciwpowodziowych w regionie. Budowa obiektu przy ul. Karpiej w Podjuchach ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. – Realizując ten program: budowę lodołamaczy czy modernizację obiektów postojowych wpisujemy się w istotny proces budowy dróg śródlądowych łączących Morze Bałtyckie z Morzem Północnym. To będzie pierwsza droga wodna, która będzie wykonana w odpowiednich parametrach śródlądowych, będzie to możliwe w dużej mierze dzięki przebudowie mostu kolejowego w Podjuchach – mówi Marek Gróbarczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

     Przemysław Daca, Prezes Wód Polskich podkreślił jak istotne są inwestycje w infrastrukturę techniczną, czyli m.in. właśnie nabrzeża postojowe czy bazy dla lodołamaczy: - Szczecin ma najnowocześniejszy w Europie punkt dowodzenia lodołamaczami, to tutaj trwa polsko-niemiecka akcja lodołamania. Podpisujemy dzisiaj umowę o wartości ponad 22 milionów złotych. To będzie najnowocześniejsza baza dla lodołamaczy w Europie, która pomieści polskie lodołamacze, a także niemieckie, gdy zajdzie taka potrzeba – mówił Przemysław Daca.

     Prace podzielone zostaną na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmie budowę bazy postojowo-cumowniczej, a drugi obiektu biurowo-administracyjnego wraz z  zagospodarowaniem przyległego terenu.  Wspólna lokalizacja dla wszystkich tego typu jednostek ma przede wszystkim poprawić działania na Odrze oraz ułatwić dostęp do rutynowych kontroli technicznych.

      - W pierwszej kolejności zaplanowana jest rozbiórka infrastruktury działkowej, nabrzeży basenu postojowego oraz istniejących umocnień brzegowych wzdłuż Regalicy. Następnie wybudowane zostanie nabrzeże postojowo–cumownicze dla ośmiu lodołamaczy. Prace obejmą też modernizację basenu manewrowo-postojowego, budowę budynku magazynowo-warsztatowego, garażu oraz wiaty magazynowej – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Koszt inwestycji to ponad 22 mln zł, jest ona realizowana w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły, finansowanego przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy).

 

Lodołamacze 1

 

Lodołamacze 2

lodołamacze 3