Dwa tygodnie temu „Ocelot”, a teraz „Tarpan” - lodołamacze dla Szczecina są już gotowe i pozytywnie przeszły wodowanie techniczne. Dzisiaj hangar opuścił „Tarpan”, który pod kątem technicznym jest jednostką bliźniaczą dla Ocelota. Wodowanie odbyło się w stoczni remontowej Shipbulding w Gdańsku. - Zwodowaliśmy drugi lodołamacz liniowy, który w najbliższym sezonie zimowym będzie służył na Odrze zapewniając bezpieczeństwo mieszkańcom poprzez likwidację zatorów lodowych. Tarpan to bliźniacza do zwodowanego dwa tygodnie temu "Ocelota". Oba zastąpią najstarsze, ponad 50-letnie jednostki we flocie Wód Polskich - mówi dyrektor Marek Duklanowski.
Lodołamacze są Szczecinowi bardzo potrzebne. Nasza flota liczy siedem jednostek, najstarsze powstały w końcówce lat 60tych, co oznacza, że na wodzie były od ponad pięciu dekad! Dwie nowe jednostki zasilą flotę naszych lodołamaczy i już w przyszłym sezonie będą kruszyć lód na Odrze.
- Bardzo duże podziękowania dla naszego wykonawcy za w pełni profesjonalne podejście, za dobrą współpracę i solidne wykonanie. Solidność to również ważna cecha naszych pracowników, którzy przez dały czas niezmiernie skrupulatnie i bardzo sumiennie współpracowali z wykonawcą przy pracach. Ocelot i Tarpan będą dumą Wód Polskich, to lekkie, liniowe jednostki idealnie dostosowane do pracy na tak specyficznym akwenie jak Odra. Tegoroczna akcja lodołamania pokazała nam, że lodołamacze są potrzebne, że nasza praca ma sens i musimy być każdej zimy w gotowości do działania. Nowe jednostki są doskonale wyposażone i funkcjonalne. Nie mogę się doczekać aż będą one stacjonować już w naszych obiektach hydrotechnicznych w Szczecinie – mówi dyrektor Wód Polskich w Szczecinie Marek Duklanowski.
Jednostka ma pracować za lodołamaczami czołowymi, poszerzając wycięty w lodzie tor wodny i krusząc krę lodową powstałą w wyniku lodołamania, aby zapobiec jej zlepianiu się i tworzeniu okładów lodowych. Rola tego typu lodołamaczy jest znacząca, zważywszy na specyfikę Odry, jej małą głębokość oraz występowanie załamań i zwężeń w wielu jej lokalizacjach, które w łatwy sposób mogłyby prowadzić do powstawania zatorów spowodowanych przez spływające kry lodowe.
LODOŁAMACZ TARPAN W LICZBACH – jest to jednostka bliźniacza do wodowanego na początku marca OCELOTA:
Długość całkowita 28,80 m
Długość między pionami 26,11 m
Belka całkowita 7,50 m
Zanurzenie balastowe 1,70 m
Prędkość 13 km / h
Załoga 4 osoby
Nośność 122,07 t.
WYPOSAŻENIE POKŁADU
- • Sterówka i maszt podnoszone hydraulicznie
- • tratwa ratunkowa pneumatyczna na 12 osób
- • łódź pomocnicza dla 5 osób
- • żurawik do łodzi pomocniczej;
- • sterowany elektrycznie mechanizm pantografowy do anteny radaru
- • drzwi zewnętrzne przesuwne elektrycznie
Koszt budowy dwóch jednostek dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych.