26 czerwca w Domu Kultury „Krzemień” w Szczecinie odbyła się konferencja prasowa z udziałem Wiceministra Infrastruktury Marka Gróbarczyka i Prezesa Wód Polskich Krzysztofa Wosia. Budowa mostu nad Regalicą jest jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w woj. zachodniopomorskim. To przedsięwzięcie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie realizowane w ramach Programu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.
Rozpoczyna się niezwykle ważny element inwestycyjny, nasuw nowego mostu. Droga wodna musi być podtrzymywana i modernizowana ze względów ochrony przeciwpowodziowej- podkreślił Marek Gróbarczyk.
Sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej Marek Gróbarczyk
Most będzie trójprzęsłowym obiektem kratownicowym z nowym układem kolejowym odsuniętym nieco od dotychczasowego. Planowany po przebudowie prześwit mostu ma wynosić 6,20 m powyżej tzw. wielkiej wody żeglownej (górnego limitu poziomu wody, przy którym możliwa jest żegluga rzeczna). Dzięki niemu jednostki będą mogły swobodnie przepływać pod przeprawą. Podnoszone przęsło mostu kolejowego na Regalicy, stanowiące ruchomy element starego mostu, jest objęte ochroną konserwatorską, a więc zostanie zachowane.
Poprawia się z jednej strony - ruch pociągów, bardzo istotny choćby dla obsługi szczecińskiego portu. Z drugiej strony poprawiają się warunki nawigacyjne na odrzańskiej drodze wodnej, co otwiera port u ujścia Odry dla żeglugi śródlądowej - i tej dużej, i pasażerskiej, i tej złożone z lodołamaczy - powiedział Prezes Wód Polskich Krzysztof Woś.
Prezes PGW Wody Polskie Krzysztof Woś.
Jest to niewątpliwie najbardziej skomplikowana inwestycja, którą wykonujemy na zachodnim pomorzu. Ona łaczy dwie drogi: drogę wodną i kolejową. Dziś przebudowujemy układ torowy z jednego na dwutorowy. Producentem konstrukcji stalowej jest Mostostal Kraków – powiedział Cezary Łysenko, członek Zarządu Budimex S.A.
Od 16.06.2023 wprowadzono kolejny etap zmiany organizacji ruchu kolejowego na stacji Szczecin Podjuchy. Obecnie ruch odbywa się na nowowykonanych torach nr 1 oraz 3, dla obsługi ruchu pasażerskiego oddano do użytkowania dwa perony.
Konferencja prasowa w DK Krzemień. Fot. Wody Polskie.
Kluczowy etap inwestycji- nasuw nowego mostu. Fot. Wody Polskie.
Wykonano już podporę po wschodniej stronie rzeki Regalicy. Kontynuowane są roboty związane z budową wiaduktu w ul. Szklanej i murów oporowych, które pozwolą na wykonanie nasypu i w dalszym etapie nawierzchni torowej na najeździe na most od stacji Podjuchy. Trwają prace związane z przebudową stacji Podjuchy przy zabudowie nowych urządzeń SRK, sieci trakcyjnej oraz roboty torowe. Cały proces odbył się bez komplikacji, obie konstrukcje zostały nasunięte wg założeń kilkanaście metrów za nową podporą nurtową F3. To pozwoli na zakończenie scalania całości konstrukcji na docelową długość 277,9 m. Na przełomie lipca i sierpnia planowane jest wykonanie nasuwu, aby połączyć oba brzegi rzeki Regalicy – mówi Sławomir Krekora – Dyrektor Kontraktu Budimex SA.
Realizacja nasuwu nowego mostu. Film: Budimex S.A.
Cele szczegółowe, jakie zostaną osiągnięte w wyniku realizacji inwestycji to:
- Poprawa efektywności i sprawności towarowych przewozów żeglugą śródlądową do portów bazowych Szczecin i Świnoujście, głównie na skutek skrócenia czasu oczekiwania barek na żeglugę pod mostem i zmniejszenie zużycia energii.
- Poprawa przepustowość sieci, bezpieczeństwa ruchu, efektywności i sprawności kolejowych przewozów towarowych do portu Szczecin na linii 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny (linia nadodrzańska położona w granicach województw dolnośląskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego oraz na obszarze Zakładów Linii Kolejowych PKP PLK we Wrocławiu, w Zielonej Górze i w Szczecinie), poprzez oszczędność czasu pracy taboru kolejowego i zmniejszenie zużycia energii.
- Ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych generowanych przez transport zaplecza portu Szczecin, dzięki ograniczeniu zużycia energii, a za tym zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do środowiska naturalnego.
- Zadanie realizowane w ramach POPDOW doprowadzi do poprawy ochrony przeciwpowodziowej (powodzie zatorowe) w wyniku umożliwienia niezakłóconej pracy lodołamaczy na całym odcinku dolnej Odry oraz wzmocnienia zdolności instytucjonalnych administracji publicznej do bardziej skutecznego ograniczania skutków powodzi.
Inwestycja ma zakończyć się w grudniu 2023 r. Zadanie realizowane jest w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW). Projekt jest finansowany ze środków pożyczki Banku Światowego, środków kredytowych Banku Rozwoju Rady Europy, budżetu państwa oraz przez Unię Europejską w ramach Instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).
Pierwotna wartość kontraktu wynosi 347 mln złotych brutto. Inwestycja prowadzona jest w formule „buduj”.
Źródła finansowania inwestycji:
- CINEA: projekt "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W; Umowa nr INEA/CEF/TRAN/M2019/2092901 z dnia 11.11.2020 r. – wartość dofinansowania z Unii Europejskiej (CEF) 7,1 mln EUR (ok. 30 mln zł netto),
- POPDOW: pożyczka Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (nr IBRD 8524-PL), środki kredytowe Banku Rozwoju Rady Europy (nr LD 1866), Rząd Rzeczypospolitej Polskiej ze środków Budżetu Państwa,
- PKP PLK SA.
Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w Projekcie "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W, w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).