Budowa mostu nad Regalicą jest jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w woj. zachodniopomorskim. To przedsięwzięcie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie realizowane w ramach Programu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.

- Ta inwestycja jest jedną z najbardziej skomplikowanych, którą dzisiaj wykonujemy na Pomorzu Zachodnim. Ona łączy dwie drogi – wodną i kolejową. Przebudowujemy układ torowy z jedno na dwu, długości 3,5 km, a łącznie ponad 12 km torowiska. Konstrukcja została nasunięta według założeń kilkanaście metrów za nową podporą nurtową. Pozwoli to na zakończenie scalania mostu o docelowej długości 278 m – przekazał Cezary Łysenko z firmy Budimex.

Cały proces odbył się bez komplikacji, obie konstrukcje zostały nasunięte wg założeń kilkanaście metrów za nową podporą nurtową F3. To pozwoli na zakończenie scalania całości konstrukcji na docelową długość 277,9 m. Na przełomie lipca i sierpnia planowane jest wykonanie nasuwu, aby połączyć oba brzegi rzeki Regalicy – mówi Sławomir Krekora – Dyrektor Kontraktu Budimex SA – generalny wykonawca całej inwestycji.

Od 16.06.2023 wprowadzono kolejny etap zmiany organizacji ruchu kolejowego na stacji Szczecin Podjuchy. Obecnie ruch odbywa się na nowowykonanych torach nr 1 oraz 3, dla obsługi ruchu pasażerskiego oddano do użytkowania dwa perony.

Wykonano już podporę po wschodniej stronie rzeki Regalicy Kontynuowane są roboty związane z budową wiaduktu w ul. Szklanej i murów oporowych, które pozwolą na wykonanie nasypu i w dalszym etapie nawierzchni torowej na najeździe na most od stacji Podjuchy. Trwają prace związane z przebudową stacji Podjuchy przy zabudowie nowych urządzeń SRK, sieci trakcyjnej oraz roboty torowe – mówi Sławomir Krekora.

  

IMG 20230626 142534

Nasunięte elementy konstrukcji nowego mostu. Fot. Wody Polskie.

 

Most będzie trójprzęsłowym obiektem kratownicowym z nowym układem kolejowym odsuniętym nieco od dotychczasowego. Planowany po przebudowie prześwit mostu ma wynosić 6,20 m powyżej tzw. wielkiej wody żeglownej (górnego limitu poziomu wody, przy którym możliwa jest żegluga rzeczna). Dzięki niemu jednostki będą mogły swobodnie przepływać pod przeprawą. Podnoszone przęsło mostu kolejowego na Regalicy, stanowiące ruchomy element starego mostu, jest objęte ochroną konserwatorską, a więc zostanie zachowane.

Inwestycja ma zakończyć się w grudniu 2023 r. Zadanie realizowane jest w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW). Projekt jest finansowany ze środków pożyczki Banku Światowego, środków kredytowych Banku Rozwoju Rady Europy, budżetu państwa oraz przez Unię Europejską w ramach Instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).

 

IMG 20230626 142945

Nasunięte elementy konstrukcji nowego mostu. Fot. Wody Polskie.

 

Budimex specjalizuje się jako generalny wykonawca m.in. w realizacji konstrukcji mostowych i hydrotechnicznych. W 2020 roku firma wybudowała zbiornik przeciwpowodziowy dla rzeki Odry – to największy taki obiekt w Polsce. W 2021 roku Budimex zakończył również rozbudowę największego w Europie zbiornika odpadów poflotacyjnych - Żelaznego Mostu. Obecnie spółka realizuje m.in. budowę Kanału Mierzei Wiślanej, budowę wałów przeciwpowodziowych na Odrze oraz budowę mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę, który ma połączyć Centrum Warszawy z Pragą Północ.

 

DJI 0014

Stacja Podjuchy. Fot. Budimex.

 

Celem inwestycji jest poprawa efektywności i sprawności towarowych przewozów żeglugą śródlądową do portów bazowych Szczecin i Świnoujście, poprawa przepustowości sieci, bezpieczeństwa ruchu, efektywności i sprawności kolejowych przewozów towarowych do portu Szczecin na linii 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny, a dzięki temu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do środowiska naturalnego. Zadanie realizowane w ramach POPDOW doprowadzi do poprawy ochrony przeciwpowodziowej (powodzie zatorowe) w wyniku umożliwienia niezakłóconej pracy lodołamaczy na całym odcinku dolnej Odry oraz wzmocnienia zdolności instytucjonalnych administracji publicznej do bardziej skutecznego ograniczania skutków powodzi.

Pierwotna wartość kontraktu wynosi 347 mln złotych brutto. Inwestycja prowadzona jest w formule „buduj”.

Źródła finansowania inwestycji:

  • CINEA: projekt "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W; Umowa nr INEA/CEF/TRAN/M2019/2092901 z dnia 11.11.2020 r. – wartość dofinansowania z Unii Europejskiej (CEF) 7,1 mln EUR (ok. 30 mln zł netto),
  • POPDOW: pożyczka Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (nr IBRD 8524-PL), środki kredytowe Banku Rozwoju Rady Europy (nr LD 1866), Rząd Rzeczypospolitej Polskiej ze środków Budżetu Państwa,
  • PKP PLK SA. 

 

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w Projekcie "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W, w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).

pl horizontal cef logo