Prawie 300 milionów złotych będzie kosztować przebudowa mostu kolejowego na Regalicy, która rozpoczęła się w listopadzie ubiegłego roku. Jest to jedna z największych inwestycji Wód Polskich w Szczecinie, która ma na celu zwiększenie ochrony przeciwpowodziowej. Stara konstrukcja mostu z uwagi na niski prześwit i częste awarie przęsła zwodzonego wielokrotnie uniemożliwiały prowadzenie akcji lodołamania. Stary konstrukcyjnie most był poważnym ograniczeniem zarówno dla żeglugi śródlądowej, jak również transportu kolejowego.

IMG 20220310 094407

 

       Zakres inwestycji, którą wykonuje firma Budimex S.A obejmuje jednak nie tylko przebudowę mostu. Zaplanowano również m.in budowę wiaduktu kolejowego przy ulicy Szklanej, modernizację przejazdów kolejowo - drogowych a także nową infrastrukturę drogową i wodociągową. 

     - W tej chwili Wykonawca zajmuje się wymianą podpór nurtowych mostu. Jednocześnie trwa rozbiórka i przebudowa układu torowego na stacji Szczecin - Podjuchy - mówi Inżynier Kontraktu Mirosław Sypek. - W związku z trwającą inwestycją zatwierdzono już zmiany w organizacji ruchu. We wrześniu tego roku zostanie wstrzymany ruch pociągów na linii 273 i przez kolejnych 12 miesięcy będą kursować inną trasą. Zmieni się również dojazd do punktu opału, który do tej pory odbywał się pod mostem zwodzonym. – dodaje Zawadzki.  - Podjęto również decyzję o przekazaniu starych, zużytych przęseł mostu na rzecz PKP. Wyjątek stanowi przęsło zabytkowe, które nie podlega rozbiórce i jako zabytek techniki pozostanie na miejscu" - dodaje Inżynier.  

  - Zdajemy sobie sprawę, że oczy wielu obserwatorów miejskich inwestycji skierowane są właśnie w stronę naszej inwestycji, bo to jedno z największych zadań infrastrukturalnych w regionie. Inwestycja, która włączy wodę i kolej, jej efekty będą odczuwalne zarówno dla pasażerów jak i dla mieszkańców regionu, którzy będą mogli czuć się bezpieczniej pod kątem zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Ostatnie lata bardzo wyraźnie pokazały nam, że na Pomorzu Zachodnim miewamy jeszcze srogie zimy. Musimy być wówczas przygotowani na wypadek konieczności prowadzenia interwencyjnego lodołamania. Most na Regalicy i jego małą funkcjonalność była dotychczas poważnym utrudnieniem – przyznaje dyrektor Wód Polskich w Szczecinie Marek Duklanowski.

      Zakończenie prac planowane jest w IV kwartale 2023 roku. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Partnerem Wód Polskich jest PKP PLK S.A. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę”  oraz ze środków Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy), a także Banku Rozwoju Rady Europy.

pl horizontal cef logo