Zapewnienie zrównoważonego połączenia z zapleczem portu bazowego w Szczecinie – most kolejowy na rzece Regalica
(ang.: Facilitating sustainability of the hinterland connection with core port in Szczecin: railway bridge over Regalica River)
Umowa o dofinansowanie (Grant Agreement) n° INEA/CEF/TRAN/M2019/2092901
Opis:
Projekt dotyczy rozbiórki obecnego i budowy nowego mostu kolejowego nad rzeką Regalica (Odra Wschodnia) na obszarze dojazdowym do bazowego portu Szczecin. Wnioskodawcą i Beneficjentem projektu finansowanego przy udziale dotacji CEF, polegającego na budowie nowego mostu na rzece Regalica jest PGW Wody Polskie. PKP PLK S.A. jest w Projekcie partnerem. Realizacja Projektu jest częścią większego Programu Inwestycyjnego - Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW), który jest współfinansowany przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy), przez Bank Rozwoju Rady Europy, jak również przy wsparciu środków UE oraz budżetu Państwa i Beneficjenta.
Most kolejowy jest zlokalizowany na przecięciu:
- głównej drogi wodnej (rzeka Regalica-Odra Wschodnia), po której odbywają się przewozy towarowe żeglugą śródlądową do/z portu bazowego Szczecin, a także do/z portu bazowego Świnoujście, oraz
- kompleksowej linii kolejowej nr 273, po której odbywają się przewozy towarowe do/z portu Szczecin, jak i kolejowe przewozy pasażerskie.
Cele szczegółowe, jakie zostaną osiągnięte w wyniku realizacji projektu, to:
- Poprawa efektywności i sprawności towarowych przewozów żeglugą śródlądową
do portu Szczecin, głównie na skutek skrócenia czasu oczekiwania barek na żeglugę pod mostem.
- Poprawa efektywności i sprawności kolejowych przewozów towarowych do portu
Szczecin, w wyniku skrócenia czasu i odległości przewozów.
- Ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych generowanych przez transport
zaplecza portu Szczecin, oraz:
- Poprawa ochrony przeciwpowodziowej (powodzie zatorowe) w wyniku umożliwienia pracy lodołamaczy
Realizacja celów projektu inwestycyjnego nastąpi poprzez likwidację wąskiego gardła o charakterze technicznym i funkcjonalnym, jakim obecnie jest most kolejowy położony w km 349,12 linii kolejowej nr 273 i w km 733,7 rzeki Regalicy (Odra Wschodnia), a zatem na końcowych odcinkach połączeń kolejowym i śródlądowym z portem bazowym w Szczecinie.
W pobliżu istniejącego starego mostu kolejowego, wybudowany zostanie nowy, dwutorowy most kolejowy o prześwicie pionowym wynoszącym 6,20 m i szerokości szlaku żeglownego pod mostem wynoszącym 50 m.
Rezultaty projektu, to:
- zapewnienie swobodnej żeglugi śródlądowej pod mostem w wyniku zwiększenia
prześwitu pionowego przęsła żeglownego mostu i poszerzenia jego szerokości oraz
- zwiększenie kolejowej przepustowości mostu w wyniku jego wyposażenia w dwa tory
kolejowe,
- poprawa sprawności i efektywności przewozów żeglugą śródlądową i kolejowych do
portów sieci bazowej w Szczecinie i w Świnoujściu w wyniku skrócenia czasu
przewozu,
- ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne poprzez
ograniczenie emisji CO2 i zanieczyszczeń powietrza.
a także:
- zwiększenie ochrony przeciwpowodziowej w wyniku umożliwienia pracy lodołamaczy.
Na mocy zawartego w dniu 27 stycznia 2020 roku porozumienia między Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie – Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie (zarządca infrastruktury dróg śródlądowych) i PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (zarządca infrastruktury kolejowej, w tym mostu kolejowego nad Regalicą) ustalono zasady współpracy stron w celu realizacji projektu inwestycyjnego polegającego na przebudowie mostu kolejowego na Regalicy wraz z przebudową niezbędnej infrastruktury kolejowej.
Na mocy tego porozumienia koszty prac mostowych zostaną pokryte przez PGW Wody Polskie. Prace mostowe stanowią koszt kwalifikowany Projektu dofinansowanego w ramach CEF. Koszty prac infrastrukturalnych, obejmujące m.in., budowę drugiego toru kolejowego w przęsłach mostu, układu torowego zostaną sfinansowane przez PKP PLK.
Dofinansowanie:
Wartość dofinansowania z CEF: 20% kosztów kwalifikowanych.
Projekt jest finansowany w ramach konkursu dla projektów wspólnego zainteresowania Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility, CEF) w obszarze transeuropejskich sieci transportowych TEN-T w ramach „Programu wieloletniego 2014-2020 – CEF Transport 2019 – koperta ogólna”. Projekt inwestycyjny dotyczy celu finansowego 1 pn. „zdefiniowane projekty na sieci bazowej” przedstawiony w części 3 aneksu do „Programu wieloletniego 2014-2020 – CEF Transport 2019” i dalej uszczegółowionego w aneksie I, Cześć I, punkt 2 regulacji CEF, tzn. dla połączeń transportowych do portów bazowych Szczecin/Świnoujście i wpisuje się do szczegółowego celu sektorowego regulacji CEF: podpunkt d) porty morskie i dotyczy połączenia zaplecza z siecią TEN-T.
W dniu 23 października 2020 roku została podpisana przez Dyrektora RZGW w Szczecinie umowa o dofinansowaniu Projektu ze środków CEF. Natomiast w dniu 11 listopada 2020 r. umowa została podpisana przez Dyrektora Innovation and Networks Executive Agenc (INEA).
W umowie określono termin zakończenia realizacji Projektu na 30 czerwca 2023 roku.
Harmonogram
|
Styczeń 2020 |
Uzyskanie decyzji środowiskowej |
|
Styczeń 2020 |
Porozumienie PGW Wody Polskie - PKP PLK |
|
Listopad 2020 |
Podpisanie umowy dofinansowania w ramach CEF |
|
Luty 2021 |
Zakończenie prac projektowych |
|
Marzec 2021 |
Uzyskanie pozwolenia na budowę |
|
Lipiec 2021 |
Wybór wykonawcy robót |
|
Sierpień 2021 |
Rozpoczęcie prac budowlanych |
|
Październik 2023 |
Zakończenie robót budowlanych |
Więcej informacji o Projekcie i jego dofinansowaniu znajdą Państwo na stronie Projektu: http://bs.rzgw.szczecin.pl/
------------------------------------------------------------------------------------------------------------