Sprawozdanie z KPOŚK za rok 2023

Zgodnie z art. 89. ust. 1 oraz art. 240 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca  2017 r. Prawo wodne (Dz. U. 2023 r., poz. 1478 t.j.), dalej Prawo wodne, informuję o konieczności wypełnienia ankiety sprawozdawczej z realizacji Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych (KPOŚK) za rok 2023 oraz przekazania jej do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW WP –
w wersji papierowej (lub w wersji elektronicznej, podpisanej podpisem elektronicznym) oraz
w edytowalnej wersji elektronicznej (drogą mailową) - do dnia 28 lutego 2024 r.

Sprawozdawczością objęte są wszystkie aglomeracje ujęte w VI AKPOŚK (AKPOŚK 2022). Aglomeracje powinny przedstawić stan realizacji KPOŚK na dzień 31 grudnia 2023 r., uwzględniając obowiązującą uchwałę Rady Gminy. 

W związku z koniecznością przeprowadzenia weryfikacji poprawności i kompletności danych przekazanych w ankiecie sprawozdania z realizacji KPOŚK za 2023 r., niezbędne jest podanie w niej danych umożliwiających późniejszy kontakt z osobami wypełniającymi ankietę. Z uwagi na powyższe  prosimy również o zapoznanie się z klauzulą RODO, która została zamieszczona na pierwszej karcie arkusza Ankiety („Aglomeracje 2023 r.”).

Niezbędne pliki (ankietę sprawozdawczą z realizacji KPOŚK za rok 2023 oraz instrukcję wypełniania ankiety) można znaleźć pod linkiem:

https://www.wody.gov.pl/nasze-dzialania/krajowy-program-oczyszczania-sciekow-komunalnych

w części „Sprawozdanie z realizacji KPOŚK za rok 2023” pod nazwami:

  • Instrukcja wypełniania ankiety sprawozdawczej z realizacji KPOŚK w 2023 r. (.docx),
  • Ankieta dla gmin - Sprawozdanie z KPOŚK za rok 2023 (.xls).

Ankieta została również opublikowana 22 grudnia 2023 r. na stronie BIP Wód Polskich:

https://wodypolskie.bip.gov.pl/kzgw/kzgw-sprawozdanie-z-kposk-za-rok-2023.html

 

Uwaga! ważne informacje

W odróżnieniu do poprzednich lat, dokument składa się z 5 arkuszy:

  • „Aglomeracje 2023 r.”,
  • „Oczyszczalnie 2023 r.”,
  • „KP 2023 r.” (Końcowy Punkt Zrzutu),
  • „Raport wypełnienia ankiety”,
  • „Zestawienie szczegółowe błędów”.

W celu ułatwienia uzupełniania danych ankieta zawiera wiele kolumn uzupełniających się automatycznie. Z uwagi na zastosowane autouzupełniania kolumn wskazane jest uzupełnienie w pierwszej kolejności arkusza „Aglomeracje 2023 r.” (kolumny należy wypełniać po kolei, jedna po drugiej). Dla aglomeracji przewidziany jest tylko 1 wiersz (w przypadku kilku aglomeracji należy sporządzić sprawozdanie w oddzielnych arkuszach).

Nad nagłówkami kolumn znajduje się niebieski wiersz: „Pola pomocnicze wyjaśniające nagłówki kolumn i pojawiające się komunikaty”. Zawarte są tam wskazówki dotyczące sposobu uzupełniania kolumn, opisy do kolumn sprawdzających i wskazówki dotyczące pojawiających się błędów.

W tabelach zamieszczono kilka kolumn z żółtym tłem. Kolumny te nie będą publikowane w zbiorczym zestawieniu – Sprawozdaniu z realizacji KPOŚK za rok 2023. Do takich kolumn należą:

  • dane osobowe, RODO – dane ułatwiające kontakt roboczy z pracownikami merytorycznymi urzędu miasta/ gminy przy weryfikacji sprawozdania;
  • sprawdzenie kol. XX – sprawdzające poprawność wpisanych danych i pojawiające się komunikaty błędów. Komunikaty pojawiające się w tych polach wskazują na błędy
    w wypełnieniu ankiety lub sytuacje wymagające analizy i wyjaśnienia. W takich sytuacjach należy skorygować wpisane dane albo potwierdzić i wyjaśnić w sąsiedniej kolumnie „Wyjaśnienia kol. XX”;
  • wyjaśnienie kol. XX – kolumny przeznaczone do wpisania wyjaśnień, gdy w polach sprawdzających pojawia się komunikat błędu. W sytuacji, gdy gmina podtrzymuje dane budzące wątpliwości w ww. kolumnie należy wyjaśnić, dlaczego wpisano takie wartości;
  • pomocnicza – pokazujące dane obliczone na podstawie wpisanych wartości lub komunikaty, które mogą być pomocne w trakcie wypełniania sprawozdania. Dane w tych komórkach podane są w celu informacyjnym.

W arkuszach dodano nowy wiersz (nr 14) pomiędzy numerem kolumny, a polami do uzupełnienia (w pustym sprawozdaniu jest koloru szarego bez zamieszczonej treści).  Zmienia on kolor, gdy pojawią się w nim komentarze.

Kolor zielony – pojawiają się komentarze: „Pole obowiązkowe” lub „Pola obowiązkowe: x” (gdzie x oznacza liczbę pól do wypełnienia w danej kolumnie). Oznaczają one pola wymagane i niezbędne do wypełnienia, by uznać sprawozdanie za kompletne. Nie są to jedyne pola, które należy uzupełnić w sprawozdaniu. Pola, nad którymi nie ma takich komunikatów należy uzupełnić, jeżeli gmina dysponuje takimi danymi i uzna je za potrzebne.

Kolor różowy – pojawiają się komentarze: „Pole błędnie uzupełnione”, „Pola błędnie uzupełnione: x”, sugeruje potrzebę weryfikacji i poprawienia danych zgodnie ze wskazówkami na niebieskim tle.

Większość kolumn w kolorze szarym uzupełnia się automatycznie i nie podlega edycji. Wyjątek stanowią kolumny dotyczące podstawowych danych aglomeracji w arkuszu „Aglomeracje 2023 r.”, które w miarę potrzeby można edytować, gdyby nastąpiła potrzeba korekty danych w stosunku do sprawozdania 2022 r. lub aglomeracja nie była ujęta w sprawozdaniu za 2022 r.

W celu ułatwienia wypełniania komórek wiele kolumn zawiera pola z listą rozwijaną. Listy te, zawierają wszystkie możliwe przewidziane odpowiedzi, jakie mogą wystąpić. Dodatkowe wyjaśnienia w razie potrzeby, można zamieścić w kolumnach uwag (kol. 142, 255, 266).

Ze względu na ochronę zastosowanych algorytmów sprawdzających, tabele nie posiadają możliwości wstawiania i usuwania wierszy i kolumn, ani edycji tekstu w nagłówkach, kolumnach pomocniczych
i sprawdzających. Można jednak dowolnie zmieniać ich wysokość i szerokość oraz kolor i wielkość czcionki.

Należy zachować szczególną ostrożność przy wpisywaniu I_d aglomeracji oraz I_d oczyszczalni ścieków. W tych komórkach nie powinno być spacji. W przypadku źle wpisanego I_d będą się pojawiały komunikaty o braku takiego ID w sprawozdaniu z 2022 r. (jeśli jest to nowy nr nadany w 2022 r. należy te komunikaty zignorować).

Po uzupełnieniu 3 arkuszy, tj. „Aglomeracje 2023 r.”, „Oczyszczalnie 2023 r.” i „KP 2023 r.”, należy przejść do arkusza „Raport wypełnienia ankiety” i po zapoznaniu się z jego treścią, uzupełnioną automatycznie na podstawie danych wpisanych do ww. arkuszy, wypełnić pola w wierszach B18 (Data przekazania sprawozdania) i B19 (Osoba akceptująca sprawozdanie) – są to jedyne pola edytowalne w tym arkuszu.

Arkusz „Raport wypełnienia ankiety” zawiera podstawowe dane aglomeracji i informację o liczbie pustych pól, które należy uzupełnić, skorygować lub wyjaśnić. W polu “Dodatkowe uwagi
i informacje wynikające z danych prezentowanych w sprawozdaniu” (wiersz 17) mogą pojawić się informacje z zakresu ogólnej analizy zadeklarowanych danych sprawozdawczych.

Arkusz „Raport wypełnienia ankiety” powinien być wydrukowany, podpisany przez wójta/burmistrza/prezydenta miasta i dołączony do sprawozdania w formie PDF przy pierwszej wersji sprawozdania przesyłanego do rzgw do 28 lutego 2024 r.

W arkuszu „Zestawienie szczegółowe błędów” znajduje się zbiorcze zestawienie pustych pól wymagających uzupełnienia, pól błędnie uzupełnionych oraz komentarzy wyjaśniających dane.

Obowiązek przekazania sprawozdania we wskazanym terminie wynika z art. 89 ust. 1 Prawa wodnego, a w przypadku jego zaniechania art. 89 ust. 1a oraz art. 90 ust. 2 zobowiązują Wody Polskie do wystąpienia o jego przekazanie lub uzupełnienie, zaś artykuły 472a ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 472a ust. 3 nakładają w drodze decyzji kary pieniężne za brak przekazania ww. sprawozdania Wodom Polskim,
w wysokości do 10 000 zł.

Niezależnie od powyższego, informuję że wersja papierowa ankiety wraz z pismem przewodnim powinna być podpisana przez włodarza miasta lub gminy, natomiast edytowalna wersja elektroniczna przesłana drogą mailową ze służbowych adresów pracowników urzędu miasta lub gminy zajmujących się tematem KPOŚK.

 

KOPŚK