Zachodniopomorskie Dni Transportu i Logistyki są okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń a także prezentacji najnowszych osiągnięć w tej dziedzinie.

Zbliżający się koniec jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych na pomorzu zachodnim był m.in tematem seminarium drogowego pt. „Nowoczesne rozwiązania stosowane w trwających inwestycjach komunikacyjnych regionu zachodniopomorskiego”. W roli prelegenta z ramienia Wód Polskich wystąpiła Dominika Gajlewicz - p.o. Zastępcy Dyrektora ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą.

IMG 20231026 WA0003

 

„Nowy most poprawi efektywność i sprawność towarowych przewozów żeglugą śródlądową do portów w Szczecinie i Świnoujściu, ochronę przeciwpowodziową i ruch kolejowy. Zadanie realizowane w ramach POPDOW doprowadzi do poprawy ochrony przeciwpowodziowej w wyniku umożliwienia niezakłóconej pracy lodołamaczy na całym odcinku dolnej Odry i skutecznego ograniczania skutków powodzi” – powiedziała Dominika Gajlewicz.

 

zrzut

 

Most jest trójprzęsłowym obiektem kratownicowym z nowym układem kolejowym odsuniętym nieco od dotychczasowego. Prześwit po przebudowie mostu wynosi 6,20 m powyżej tzw. wielkiej wody żeglownej (górnego limitu poziomu wody, przy którym możliwa jest żegluga rzeczna). Dzięki niemu jednostki będą mogły swobodnie przepływać pod przeprawą. Podnoszone przęsło mostu kolejowego na Regalicy, stanowiące ruchomy element starego mostu, jest objęte ochroną konserwatorską, więc zostało zachowane.

Wybudowano 2 nowe tory dla prędkości ponad 100 km/h. W zakres inwestycji wchodzi również przebudowa 12 km torów i budowa nowego peronu.

Obecnie trwające prace związane z układaniem nawierzchni torowej i budową sieci trakcyjnej są na ukończeniu. Zakończono już kluczowe etapy prac związanych z budową murów oporowych nasypu kolejowego oraz wiaduktu drogowego, który umożliwi bezkolizyjny przejazd ul. Szklaną pod linią kolejową 273 relacji Szczecin – Wrocław. Oddany do użytku nowy budynek nastawni wyposażony jest w komputerowy system sterowania ruchem kolejowym na stacji.

 

Przechwytywanie

 

W trakcie przeprowadzonych prób obciążeniowych, które miały miejsce 10 października, wykorzystano cztery lokomotywy o łącznej masie 480 ton. Prędkość pojazdów w próbach została stopniowo zwiększana do ponad 100 km/h, osiągając maksymalną prędkość eksploatacyjną.

O moście na Regalicy mówił również Sławomir Krekora, Dyrektor Kontraktu Budimex SA. „Nowy most to ponad 2800 ton stali i 10 000 elementów. Na budowie realizowanej wspólnie przez budownictwo infrastrukturalne, budownictwo kolejowe Budimex S.A. oraz Mostostal Kraków zaangażowanych było ponad 2000 osób.”

 

 

Jak podaje szczegółowo Budimex S.A. analiza konstrukcji mostu podczas próbnych obciążeniowych obejmowała:

  • Określenie sztywności konstrukcji na podstawie pomiarów ugięć ustroju nośnego poddanego obciążeniu statycznemu.
  • Ocena stabilności podpór obiektu na podstawie pomiarów niwelacyjnych ich osiadania.
  • Oględziny konstrukcji przed, w czasie i po próbnym obciążeniu oraz odnotowanie nieprawidłowości (zarysowania, pęknięcia itp.).
  • Wyznaczenie parametrów dynamicznych, takich jak współczynnik przewyższenia dynamicznego częstotliwości drgań własnych oraz współczynnik tłumienia.

Wszystkie obliczenia zostały potwierdzone zgodnością z projektem próbnego obciążenia.
W przyszłym miesiącu Budimex S.A. planuje złożenie wniosku o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, kończąc tym samym kolejny etap tego projektu
” – dodał Krekora.

 

regalica obciazenia 10fot. Budimex. S.A.

Źródła finansowania inwestycji:

  • CINEA: projekt "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W; Umowa nr INEA/CEF/TRAN/M2019/2092901 z dnia 11.11.2020 r. – wartość dofinansowania z Unii Europejskiej (CEF) 7,1 mln EUR (ok. 30 mln zł netto),
  • POPDOW: pożyczka Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (nr IBRD 8524-PL), środki kredytowe Banku Rozwoju Rady Europy (nr LD 1866), Rząd Rzeczypospolitej Polskiej ze środków Budżetu Państwa,
  • PKP PLK SA. 

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w Projekcie "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W, w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).

fonansowanie

 

Zachodniopomorskie Dni Transportu i Logistyki 2023 to inicjatywa Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Szczecinie, która w zamyśle twórców miała być platformą do wymiany wiedzy, doświadczeń oraz prezentacji najnowszych osiągnięć w dziedzinie transportu, logistyki i infrastruktury. ZDTiL to 3 dni konferencji i seminariów o transporcie miejski i regionalnm, nowoczesnych rozwiązaniach stosowanych w trwających inwestycjach komunikacyjnych regionu zachodniopomorskiego, a także gospodarce magazynowej. Dzięki tym wszystkim wydarzeniom w ramach ZDTiL2023, prezentacjom oraz inspirującym prelegentom, uczestnicy zyskali wgląd w bieżący stan rozwoju transportu miejskiego i regionalnego. Były to miejsca aktywnej wymiany myśli i doświadczeń.

Podczas Uroczystej Gali kończącej cykl konferencji i seminariów nie tylko podsumowano mijające wydarzenia, ale także rozstrzygnięo przygotowane wcześniej konkursy i przyznano nagrody. Nagrodę Prezesa Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Szczecinie, gdzie zostali wyróżnieni istotni interesariusze związani z realizacją ważnych, wybranych inwestycji infrastrukturalnych, w uznaniu inspiracji dla pozytywnych przemian w obszarze transportu i logistyki Regionu Zachodniopomorskiego, w imieniu PGW Wody Polskie odebrał Prezes Krzysztof Woś. Uroczystą galę uświetnił występ wielokrotnie nagradzanego w kraju i zagranica Chóru Politechniki Morskiej w Szczecinie, pod dyrekcją  Sylwii Fabiańczyk-Makuch, w specjalnie przygotowanym repertuarze.