W kompetencjach Wód Polskich nie leży ustalanie cen za wodę i ścieki. Jest to odpowiedzialność poszczególnych przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych i samorządów. Wody Polskie jako regulator jedynie weryfikują celowość zmian proponowanych cen – obniżanych czy podwyższanych. W sytuacji jednak, kiedy miałoby dojść do nieuzasadnionego wzrostu cen, taryfy pozostają niezatwierdzane.

 

W czwartek 29 grudnia 2022 r. pod siedzibą PGW Wody Polskie RZGW w Szczecinie miał miejsce protest pracowników gminnych zakładów zajmujących się dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków z Kołobrzegu, Myśliborza, Goleniowa i Pyrzyc. Protestujący chcieli, aby Wody Polskie zatwierdziły proponowane, wyższe niż dotychczas, stawki za dostarczanie mieszkańcom wody i odprowadzanie ścieków. Dyrektor RZGW w Szczecinie spotkał się z protestującymi.

— W kompetencjach Wód Polskich nie leży ustalanie cen za wodę i ścieki. Jest to odpowiedzialność poszczególnych przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych i samorządów. Wody Polskie jako regulator jedynie weryfikują celowość zmian proponowanych cen- obniżanych czy podwyższanych. Jednak w sytuacji, kiedy miałoby dojść do nieuzasadnionego wzrostu cen, taryfy pozostają niezatwierdzone — mówi Dyrektor Wód Polskich RZGW w Szczecinie Marek Duklanowski.

Zgodnie z art. 20 ust. 1ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2020 roku, poz. 2028 zwanej dalej „uzzwoś”) to przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne ustalają stawki opłat za wodę i ścieki na najbliższe 3 lata.

Z kolei od 1 stycznia 2018 r. zgodnie z art. 24b ust. 1 oraz 27a ust. 1 uzzwoś organem regulacyjnym zatwierdzającym taryfę jest dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego.

Propozycje nowych cen przedsiębiorstwa składają we wniosku taryfowym do Wód Polskich, gdzie poddawane są wnikliwej analizie pod kątem prawno-ekonomicznym. Ta szczegółowa ocena kosztów prowadzonej działalności poszczególnych przedsiębiorstw wodno-kanalizacyjnych bierze pod uwagę zasadność proponowanych zmian pod kątem realizowanych czy planowanych w przedsiębiorstwach inwestycji, ale też kosztów związanych choćby z zużyciem energii, czy też ponoszonych na rzecz gmin opłat i podatków oraz marży zysku przedsiębiorstw. Pogłębiona analiza służy ocenie zasadności wprowadzenia nowych stawek cen za wodę i ścieki – po to by chronić odbiorców końcowych, czyli mieszkańców gmin, przed nieuzasadnionymi wzrostami cen.

Jeżeli wynik tej oceny jest negatywny, regulator odmawia (w drodze decyzji) zatwierdzenia taryfy oraz nakłada na przedsiębiorstwo obowiązek przedłożenia poprawionego projektu taryfy wskazując elementy projektu taryfy lub uzasadnienia wymagające poprawienia.

Od decyzji stronie postępowania służy także mechanizm złożenia odwołania do organu wyższej instancji, gdzie całość prowadzonego postępowania przez RZGW poddawana jest ponownie wnikliwej analizie. Wydana decyzja może być dalej przedmiotem odwołania i rozpatrzenia w postępowaniu sądowo-administracyjnym.